13 Ağustos 2008 Çarşamba

GÖNÜL ZENGİNLERİNİN YEMEĞİ, MERCİMEK...



"Mercek mercek mercimek" diyeceğim şimdi ama gerçekten vikipedi 'den aldığım bilgiye göre "mercek" kelimesinden gelmiş mercimek adı. Merceğe benzer görünümüyle dört temel çeşit barındırıyor bu isim altında. "Dal" ise Hintlilerin mercimeği, hatta batıda "tavuk suyuna çorba" ne ise mercimek yani "dal" da Hint mutfağı için o kadar önemli. Fakir sofralarının baş tacı, besleyici, lezzetli, rahatlatıcı bir yemek onlar için de. Hint mutfağında tam 13 çeşit mercimek kullanılıyor. Türk mutfağında en temelleri, yani her evde mutlaka bulunan iki temek çeşit kırmızı ve yeşil mercimek. Baklagillerden olan mercimek çok iyi bir protein kaynağı. Kolestrolü düşürüyor ve lif yönünden oldukça zengin. Ülkemiz de mercimek yetiştirilen ülkelerin başında yer alıyor.

Soğuk bir kış günü, yorgun argın evinize gelip masanın üstünde bir tabak mercimek, taze veya kuru soğan, yoğurt ve ekmek bulmanın keyfi ve doyumu bir başkadır herhalde. Cadı yine kış yemeği tarifi veriyor diyeceksiniz ama dengesizlik diz boyu cadıda her İkizler'de olduğu gibi:)

Gönül zenginlerinin yemeği dedik, o yüzden en azından bu tarifte çok alternatif sunuşlara değinmeyip en basitinden "mercimek yemeği"ni veriyorum. Siz etli veya kıymalı da tercih edebilirsiniz ama ben bakliyat yemeklerinde pek kullanmıyorum et.


MERCİMEK YEMEĞİ

1 orta soğan

2 su bardağı yeşil mercimek

zeytinyağı veya sıvı yağ

1 tatlı kaşığı biber salçası

2 küçük yeşil biber

et suyu tableti (Tijen "lütfen kullanmayın" diyor, ben de istemiyorum ama çok pratik ve lezzetli oluyor. Üşenmeyip kendi sebze suyumu hazırlayacağım, söz veriyorum...)

mercimeklerin biraz üstünü geçecek kadar sıcak su


Mercimekleri bir gece suda beklettikten sonra aklıma filizlendirmek geldi önce, salatalarda kullanmak veya ızgaralara serpiştirmeyi düşündüm ama başta ne karar verdiğimi hatırladım. Klasik seçim, baş tacı mercimek yemeği yapmalıydım. Tencereye biraz yağ koyup soğanları pembeleşitirdim. Tencere yemeği yapıyosam mutlaka soğanları kısık ateşte, kapak kapalı olarak bir kaç dakika pişiriyorum. Daha sonra biber salçasını ekledim, mercimek ve biberleri de koyduktan sonra üzerini geçecek kadar sıcak su ekledim ki daha önceden et suyu tabletini de bu suda erittim. Tuzunu da ayarladıktan sonra kısık ateşte mercimekler yumuşayıp suyu çekene kadar pişirdim. Akşam bir yere gitmemiz gerektiği için biz soğan keyfi yapamadık ama siz yapın. Şöyle soğanı vurun masaya, kırın, yiyin gözünüzü seveyim...

not: Tuza da banın:)

1 yorum:

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Bende yeşil mercimeği çok sık yaparım.Üstelik havuç ve kereviz saplarıda koyuyorum çok lezzetli oluyor.Bulyon tabletleri hiç evime sokmuyorum.Konserve ve margarinde dahil.Kim ne derse desin çok fazla katkı maddesi var. Çok yazdım yine bende yazma cadısıyım Pınarcığım yani cadılar buluştu...Sevgiler...

PINAR CADISI © 2007 All Rights Reserved